حاشیه‌های خیابانی الیت

حاشیه‌های خیابانی الیت

از دیدگاه بسیاری از شهروندان، الیت یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز و چالشی مدیریت‌شهری است. تاکنون نقدهای بسیاری به فلسفه وجودی این شرکت و روش آن برای پارک حاشیه‌ای وارد شده است؛ مخالفان، رفتار الیت را خیابان‌فروشی می‌دانند و موافقان، توزیع مناسب و عادلانه پارکینگ، با این حال تاکنون در هیچ رسانه‌ای شاهد گفت‌وگوی رودررو میان منتقدان و متولیان شرکت الیت نبوده‌ایم. «با مسئولان» که در شماره‌های گذشته به شفاف‌سازی میان مردم و تعدادی از مسئولان پرداخته بود، این‌بار میزبان محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت الیت، است. در این نقد و نظر رودررو، قرار بود در چندین خیابان شهر درباره الیت با شهروندان گپ‌وگفت کنیم اما حرف‌های انباشته‌شده برخی شهروندان و پاسخ‌های مفصل آقای مدیرعامل، میزبانی ما را به محدوده خیابان احمدآباد محدود کرد تا به‌عنوان مشت نمونه خروار، به همین میزان بسنده کنیم. برای تهیه این گزارش به‌سراغ مردم و کسبه رفتیم و نظرشان را درباره فعالیت الیت و پارک‌بان‌ها پرسیدیم. تقریبا همه شهروندان از رفتار پارک‌بان‌ها راضی بودند؛ برخی درباره فلسفه فعالیت الیت اطلاع درستی نداشتند و برخی دیگر، از شهرداری می‌خواستند که در مناطق پرازدحام، اقدام به ساخت پارکینگ کند.
به همراه مدیرعامل الیت به سراغ اولین شهروند می رویم. ‌‌او که به‌دنبال یافتن جای پارک است می‌گوید: جای پارک در بسیاری مناطق مرکزی و به‌ویژه احمدآباد و خیابان‌های فرعی‌اش، خیلی کم است و علت آن، تعدد ساختمان‌ پزشکان و وجود مطب‌ بسیاری از پزشکان در این محدوده است که بر ترافیک آن افزوده، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی‌ و ترافیک بیشتر، هنوز نیاز به جای پارک بیشتری است، زیرا خیلی‌ها مجبور به پارک دوبله و گاه سوبله هستند.
او درباره رفتار پارک‌بان‌ها نیز می‌گوید: به یاد ندارم رفتار نامناسبی از آن‌ها دیده باشم. همیشه بااحترام رفتار کرده‌اند.
مزیتی ایجاد نشده است
به پیشنهاد مدیرعامل الیت، مسیر حرکتمان را تغییر می‌دهیم و به‌سراغ عابر پیاده‌ای می‌رویم که کمی‌ آن‌طرف‌تر خودرو خود را پارک کرده است. او اظهار می‌کند: با آمدن «الیت»، وضعیت ترافیک با پیش از آن تفاوت چندانی نکرده و نباید تصور شود که با وجود الیت، مزیتی ایجاد شده است، زیرا هنوز هم مشکل پارک خودرو وجود دارد.
دلیلی برای سوءتفاهم وجود ندارد
کمی‌ جلوتر، با پارک‌بانی هم‌کلام می‌شویم که مشغول شارژ کردن حساب یکی از رانندگان است. او می‌گوید: در دوره جدید و از زمانی که پیامک کسر کرایه فعال شده، کار ما هم راحت‌تر شده و کمتر نیاز است به پرسش‌های شهروندان پاسخ بدهیم. حذف تبادلات نقدی، حساب‌ها را شفاف‌تر کرده است و دیگر دلیلی برای سوءتفاهم وجود ندارد و این خیلی خوب است؛ هم برای ما و هم برای شهروندان!
سعی می‌کنم از پارک حاشیه‌ای استفاده نکنم
صاحب یکی از کتاب‌فروشی‌های این محدوده نیز اظهار می‌کند: از صبح تا ساعت ٣بعدازظهر مغازه هستم. مواقعی هم که با ماشین رفت‌وآمد می‌کنم، باید ٧ تا ٨هزار تومان هزینه الیت بدهم، بنابراین آن‌قدر در کوچه‌های اطراف می‌گردم تا بالاخره جای پارک پیدا کنم. هرجا بروم، سعی می‌کنم از پارک حاشیه‌ای خیابان که دراختیار الیت قرار گرفته است، استفاده نکنم و درصورت اجبار زیر نیم‌ساعت که رایگان است، پارک می‌کنم؛ به همین دلیل با پارک‌بان‌ها برخورد چندانی نداشته‌ام اما درمجموع گلایه‌ای در این‌باره از دیگران نشنیده‌ام که موجب ناراحتی شده باشد.
هزینه‌ها زیاد است
شهروند دیگری درباره خدمات الیت می‌گوید: راضی‌ام، فقط هزینه‌ها زیاد است.او درمورد رفتار پارک‌بان‌ها نیز بیان می‌کند: همیشه پارک‌بان‌ها را در نقاط مختلف شهر دیده‌ام که کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.
به شهروند دیگری می‌رسیم که به تعرفه‌های پارک حاشیه‌ای معترض است. مدیرعامل شرکت الیت که تا اینجا بیشتر شنونده است و گلایه و نقدها را شنیده و یادداشت برداری کرده، این بار خطاب به این شهروند می‌گوید: پرسشی که همیشه برای من مطرح بوده، این است که هزینه‌های الیت باید چقدر باشد تا موجب ‌شود شهروندان، دیگر خودرو خود را از در خانه بیرون نیاورند و با وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ تردد کنند.
این مرد جوان نیز پاسخ می‌دهد: تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌ام اما واقعیت این است که «الیت» به هزینه‌های خانوار اضافه و این موضوع موجب نارضایتی شده و این درحالی است که این روزها به هر نقطه‌ و کوچه‌ای برای پارک خودرو مراجعه می‌کنیم، زیر پوشش الیت قرار گرفته و درنهایت ناگزیریم هزینه پرداخت کنیم. هرچند باید اذعان کرد که نبود پارک‌بان‌ها نیز منجر به هرج‌ومرج می‌شود و بی‌نظمی‌ در ترافیک شهر را تشدید می‌کند.
هر نیم‌ساعت ۶٠٠تومان؛ بازدارنده نیست
اسدی در حالی که به دقت به اظهارات این شهروند گوش می دهد، در پاسخ به او می‌گوید: بی‌تردید هرجا قرار باشد افراد متحمل هزینه‌ شوند، نارضایتی‌هایی هم ایجاد می‌شود و مردم بیشتر به دریافت خدمات رایگان تمایل دارند، اما در بررسی و نظرسنجی انجام‌شده از مردم مشهد، مشخص شد اگر هزینه‌های الیت ساعتی کمتر از ۵هزار تومان باشد، بازهم اولویتشان، استفاده از خودرو شخصی است.او اضافه می‌کند: در برخی مناطق شهر مانند احمدآباد، سجاد،‌ هاشمیه، فردوسی، فلسطین، سعدی و... که هزینه پارک حاشیه‌ای هر نیم‌ساعت ۶٠٠تومان است، این هزینه به هیچ‌وجه بازدارنده نیست و مردم و کسبه اقدام به پارک خودروهای خود می‌کنند که منجر به ترافیک شدید می‌شود.
مدیرعامل الیت همچنین می‌گوید: به‌عنوان نماینده شهرداری به هیچ‌وجه علاقه نداریم از مردم هزینه‌ای کسر کنیم و کل مبلغ ناشی از درآمد سالانه الیت، ٢٠میلیارد تومان است که این مبلغ، تفاوت چندانی در وضعیت درآمد شرکت الیت ایجاد نمی‌کند، بنابراین تعرفه‌ها هیچ تأثیری بر حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های الیت نمی‌گذارد و صرفا یک تعرفه ترافیکی محسوب می‌شود و امیدواریم بتوانیم خدمات الیت را افزایش دهیم.
حاضرم جریمه بشوم اما بدهی الیت را ندهم
مشتری یکی از بانک‌ها نیز پس از انجام کار بانکی خود، زمانی که متوجه حضور مدیرعامل الیت می‌شود، می‌گوید: اگر افزایش هزینه‌های الیت به‌منظور سامان‌دهی و نظم بیشتر می بود، شاید وضعیت کمی‌ بهتر می‌شد اما بسیاری از شهروندان واقعا نمی‌دانند این پول‌ها در کجا هزینه می‌شود. من شخصا ۴٠٠هزار تومان به الیت بدهی دارم اما حاضرم جریمه بشوم و پولی را که نمی‌دانم محل هزینه‌کردش کجاست، پرداخت نکنم. مگر می‌شود وجب‌به‌وجب خیابان را پولی کرد؟پاسخ انتقاد صریح این خانم را اسدی این‌گونه می‌دهد: شما اعلام کردید این برنامه‌ریزی ترافیکی، فوایدی هم داشته است. فکر می‌کنید این موضوع چقدر ارزش دارد؟ اگر در تهران زندگی یا رانندگی کنید، متوجه می‌شوید که ورود به محدوده طرح ترافیک، هزینه دارد. آیا این موضوع به معنی آن است که متولیان، خیابان را پولی کرده‌اند و هیچ فلسفه مهمی‌، پشت این کار نبوده است؟او تصریح می‌کند: اضافه شدن خیابان‌ها به زیرمجموعه پوشش الیت در شورای همتا(سازمان ترافیک استان) تصویب می‌شود و ارتباطی به ما ندارد.
فرمول الیت
وی می‌افزاید: فرمول آن نیز از این قرار است که ۶ساعت از ١۴ساعت روز باید ضریب ترافیکی بیشتر از ٧٠درصد داشته باشد. در شورای همتا سازمان‌های مختلفی عضو هستند که در این تصمیم‌گیری نقش دارند و اتفاقا از الیت هیچ نماینده‌ای نیست، بنابراین هیچ خیابانی را ما کم و زیاد نمی‌کنیم.
مدیرعامل الیت با تأکید بر اینکه «تعرفه‌های الیت بازدارنده است»، اظهار می‌کند: توقف زیر نیم‌ساعت در خیابانی مانند احمدآباد که جزو مهم‌ترین خیابان‌های کشور محسوب می‌شود، ٧۵درصد است؛ یعنی افراد عجله دارند در کمترین زمان ممکن، کار خود را زیر نیم‌ساعت انجام دهند که یا هزینه الیت ندهند یا جریمه نشوند.
فضای پارک، عادلانه شده است
حالا تعداد بیشتری از مشترکان الیت متوجه حضور ما شده اند. آن‌ها تیم خبری روزنامه و مدیرعامل شرکت الیت را دوره و سؤالات متعددی مطرح می کنند؛ نبود پارکینگ با وجود تجمع تعداد زیادی ساختمان پزشکان، پاساژ و بیمارستان در محدوده احمدآباد، علت نارضایتی و گلایه برخی از آن‌هاست. ‌‌در مقابل اسدی در پاسخ به این گلایه‌‌ها بیان می‌کند: در تمام خیابان‌های دنیا این طرح اجرا می‌شود؛ برای نمونه هزینه پارک در بافت مرکزی شهر آمستردام هلند، تا ساعتی ۵۵دلار محاسبه می‌شود. بمبئی و استانبول نیز از شهرهایی‌ هستند که در آن‌ها هزینه پارک حاشیه‌ای از شهروندان دریافت می‌شود، زیرا اگر پارک خودروها تعرفه نداشته باشد، موجب هرج‌ومرج و ترافیک زیاد شده، از سوی دیگر فضای پارک، عادلانه توزیع نمی‌شود.
خروج ١۴معبر از زیرمجموعه الیت
یکی دیگر از شهروندان، خانم جوانی است که می‌گوید: چرا برخی نقاط شهر مانند انتهای فرامرزعباسی که نه پاساژی در آن وجود دارد و نه ترافیک خاصی، زیر پوشش الیت است؟ آیا این نوعی سوءاستفاده نیست؟.اسدی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به همین دلیل، الیت داوطلبانه از برخی معابر خارج شده و هزینه‌ها را حذف کرده و ١۴معبر را تاکنون از دور خارج شده است. مدیرعامل الیت با بیان اینکه دو عامل «پارک‌ممنوع» و «اخذ هزینه پارک در خیابان»، رمز موفقیت کشورهایی بوده است که توانسته‌اند بخشی از معضل ترافیک خود را حل کنند، اظهار می‌کند: به‌عنوان یک کارشناس، معتقدم نباید در بافت مرکزی پارکینگ ایجاد کرد، زیرا این یعنی ارسال دعوتنامه برای خودروهای شخصی و باطل کردن طرح‌های ترافیکی و افزایش آلودگی هوا. همین حالا آمارها بیانگر کاهش ٢ و ٧درصدی به‌ترتیب در تعداد مسافران مترو و اتوبوس‌رانی است، حتی پایانه مسافربری مشهد امسال ٣درصد کاهش مسافر داشته است و این یعنی مسافران شهرهای دیگر با خودرو شخصی وارد مشهد می‌شوند.
بر اساس گزارشی که اسدی ارائه می‌کند، آمار پلاک‌های ثبت‌شده خودروها توسط پارک‌بان‌ها در سال گذشته، ٣میلیون‌و٢٠٠هزار پلاک بود و امسال تاکنون این رقم به ٣میلیون‌و۶٠٠هزار خودرو افزایش یافته است.اسدی تصریح می‌کند: در محدوده یک خیابان مگر چند پارکینگ می‌توان احداث کرد؟ ضمن اینکه هر میزان پارکینگ ایجاد کنیم، باز هم کم است و اساسا مشکلی از ترافیک حل نخواهد شد، زیرا هر سال بر تعداد خودروهای شخصی افزوده می‌شود. در فرانسه تعداد کل خودروهای شخصی سه‌برابر ایران است و درحالی‌که کشور کوچک‌تری است، مشکلات ترافیکی ما را ندارد.
بزرگ‌ترین پارکینگ کشور در مشهد
مدیرعامل الیت در ادامه به آمار دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: سالانه ٢۵میلیون نفر وارد مشهد می‌شوند و تنها در یک بازه چهارروزه در دهه پایانی ماه صفر،۵/۴میلیون نفر به مشهد سفر کرده‌اند و با این حجم از تردد مسافر درکنار جمعیت ساکن، معتقدیم بهترین شیوه ترافیکی کشور، در مشهد اجرا شده است، در غیر این‌صورت شهر قفل می‌شد و قادر به مدیریت شرایط نبودیم.
او به متقاضیان ساخت پارکینگ نیز می‌‎گوید: فکر می‌کنید اعتبار لازم برای ساخت یک پارکینگ چقدر باشد؟ برای پارکینگ دور میدان آزادی که زمین آن متعلق به شهرداری است، تابه‌حال ۶٠میلیارد تومان هزینه شده که این هزینه قبل از افزایش قیمت‌ها بوده و این درحالی است که شهرداری سالانه ٢٠٠میلیارد تومان برای پارکینگ‌سازی در شهر هزینه می‌کند و مشهد بزرگ‌ترین ظرفیت پارکینگی کشور را به خود اختصاص داده است.
به‌دنبال درآمدزایی نیستیم
اسدی همچنین در پاسخ به گلایه فردی دیگر که می‌گوید هدف شما فقط درآمدزایی است، تأکید می‌کند: نگاه ما در شهر مشهد درآمدزایی نیست و بیشتر به‌دنبال رضایت شهروندان هستیم. یکی از نکات جالب توجه در ادامه گزارشمان، این است که چند نفر از شهروندان گمان می‌کنند در ازای پرداخت هزینه شارژ، پارک‌بان‌ها باید مراقب خودروهای آن‌ها باشند و از سرقت‌های احتمالی نیز جلوگیری کنند؛ مسئله‌ای که اسدی در پاسخ به آن می‌گوید: پارک‌بان‌ها هیچ مسئولیتی در قبال اتفاقات احتمالی ندارند و قرار نیست جز ثبت پلاک و صدور قبض هزینه پارک و شارژ حساب استفاده‌کنندگان از محل‌های پارک حاشیه‌ای، خدمت دیگری به شهروندان بدهند.
موضوع دیگری که تعدادی از کسبه و رانندگان عبوری از آن گلایه دارند، همراهی پارک‌بان‌ها با پلیس راهور برای جریمه رانندگان بدهکار است. در این‌باره نیز مدیرعامل شرکت الیت توضیح می‌دهد: ضابطان ما درواقع به‌نیابت از پلیس راهور در خیابان‌ها حضور دارند. در تمام دنیا این کار جزو وظایف پلیس است و نیروهای پلیس نیز زیرمجموعه شهرداری هستند، بنابراین همکاری پارک‌بان‌ها با پلیس نه غیرقانونی است و نه غیراخلاقی، اما ترجیح دادیم پارک‌بان‌ها با عوامل پلیس راهور در خیابان حاضر نشوند تا چنین شائبه‌هایی برای مردم ایجاد نشود و حتی تأکید کرده‌ایم راننده‌ای به‌دلیل بدهی به الیت، جریمه نشود. اسدی تصریح می‌کند: اما این یک واقعیت است که اگر قانون را درست اعمال نکنیم، میزان فرار از آن افزایش می‌یابد و به این ترتیب، قانون را برخی افراد قانون‌گریز به استهزاء می‌گیرند.
انتهای پیام
ارسال شده در:

بازگشت به صفحه اصلی